•
Στην τελική ευθεία οι πανελλαδικές.
•
77.970 υποψήφιοι θα εισαχθούν φέτος, όπως και πέρυσι, στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά
Ιδρύματα. Πραγματική «μάχη» αναμένεται για τις Στρατιωτικές Σχολές, που τα
τελευταία χρόνια παραμένουν ψηλά στις προτιμήσεις. Ποια είναι τα τέσσερα
μυστικά για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας μετά τις αλλαγές
που έφερε το νέο Πλαίσιο Σπουδών.
Της Νικόλ Τρίγκα
Σχεδόν το 80% των υποψηφίων
που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές αναμένεται να εισαχθεί φέτος στα Ανώτατα
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Αυτό προκύπτει από την ανακοίνωση του υπουργείου
Παιδείας για τον αριθμό των εισακτέων. Με δεδομένο ότι η εξεταστέα ύλη θα είναι
σημαντικά μειωμένη, λόγω των χαμένων μαθημάτων από το lockdown, εάν οι υποψήφιοι
αφοσιωθούν στο μεθοδικό διάβασμα, θα έχουν μεγάλες πιθανότητες να εισαχθούν στα
τμήματα που τους ενδιαφέρουν και θα δηλώσουν στο μηχανογραφικό δελτίο.
Σε κάθε περίπτωση οι
υποψήφιοι δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι τώρα πια όλα τα τμήματα που υπάρχουν στο
μηχανογραφικό είναι πανεπιστημιακά και σίγουρα μπροστά τους μελλοντικά θα
ανοιχτούν τεράστιες ευκαιρίες, ακόμα και εάν δεν καταφέρουν να εισαχθούν σε
κάποιο από τα λεγόμενο υψηλού κύρους τμήματα. Μια προσεκτική «εξερεύνηση» στο
μηχανογραφικό είναι σίγουρο ότι θα δώσει λύσεις ακόμη και σε αυτούς που δεν θα
καταφέρουν να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες.
Άρα όλα θα κριθούν στην
προετοιμασία που έχουν κάνει και ακόμη περισσότερο στην ψυχραιμία και στην
αυτοσυγκέντρωση κατά τη διάρκεια της εξέτασης κάθε μαθήματος. Φέτος, όπως και
πέρυσι, θα εισαχθούν στα ΑΕΙ 77.970 υποψήφιοι, επιλογή που έκανε το υπουργείο
ώστε να μην επηρεαστούν περαιτέρω οι υποψήφιοι εν μέσω υγειονομικής κρίσης. Η
μόνη διαφοροποίηση αφορά την ανακατανομή των εισακτέων στα Τμήματα
Νοσηλευτικής, των οποίων όμως ο συνολικός αριθμός των εισακτέων παραμένει
ίδιος.
Την
ίδια ώρα, πραγματική «μάχη» αναμένεται για τις Στρατιωτικές Σχολές, καθώς η
αύξηση των εισακτέων που ανακοίνωσε το υπουργείο Άμυνας ήταν με το... σταγονόμετρο.
Οι συγκεκριμένες σχολές παραμένουν τα τελευταία χρόνια ψηλά στις προτιμήσεις
των υποψηφίων. Ειδικά κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης χιλιάδες μαθητές,
πολλοί εκ των οποίων αρίστευσαν στις Πανελλαδικές, επιλέγουν ως πρώτη προτίμηση
στο Μηχανογραφικό Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, με βασικό κίνητρο βέβαια
τη μονιμότητα.
Για αυτόν τον λόγο οι
βάσεις κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, ακόμα και πάνω από τα 18.000 μόρια. Για
παράδειγμα, στο Ιατρικό ΣΣΑΣ οι πρώτες προτιμήσεις τα τελευταία δύο χρόνια
φτάνουν κοντά στις 300, ενώ οι θέσεις φτάνουν μετά βίας τις 28-30. Μεγάλο είναι
το ενδιαφέρον των υποψηφίων και σε σχέση με το Οικονομικό ΣΣΑΣ. Είναι
ενδεικτικό ότι πέρυσι 206 άτομα το επέλεξαν ως πρώτη προτίμηση, ενώ οι θέσεις
δεν ξεπερνούν συνήθως τις 20.
Έτσι
και φέτος θα εισαχθούν σε αυτές 830 αγόρια και κορίτσια (πέρυσι 819), όπως προκύπτει
από τη σχετική προκήρυξη του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ οι ενδιαφερόμενοι
μπορούν να καταθέσουν ηλεκτρονικά αιτήσεις και για τη συμμετοχή τους στις
προκαταρκτικές εξετάσεις (ΠΚΕ) έως την Παρασκευή 29 Μαΐου 2020 και ώρα 24.00.
Σε ό,τι αφορά το μάθημα της
Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι,
θα ήταν χρήσιμο να έχουν υπόψη τους κάποια επιπλέον δεδομένα, σύμφωνα και με
τις αλλαγές που επέφερε το νέο Πλαίσιο Σπουδών, οι οποίες έχουν ως κεντρικό στόχο
την ενδυνάμωση του γλωσσικού γραμματισμού, σε μια κατεύθυνση περισσότερο
κοινωνιο-κεντρική και επικοινωνιακή. Τις λεπτομέρειες αναλύει στο «Έθνος της
Κυριακής» ο κ. Γιώργος Χρυσουδάκης, φιλόλογος και ακαδημαϊκός υπεύθυνος Ν.
Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Ομίλου Πουκαμισάς: Στους υποψηφίους θα δοθεί ένα
κριτήριο αξιολόγησης, αποτελούμενο από δύο έως τρία κείμενα αναφοράς, εκ των
οποίων το ένα θα είναι λογοτεχνικό. Συνολικά το κριτήριο αξιολόγησης θα
αποτελείται από τέσσερα θέματα:
1. Στο
πρώτο θέμα οι μαθητές θα κληθούν να αποδώσουν περιληπτικά ένα τμήμα του κειμένου
ή να εστιάσουν σε συγκεκριμένες απόψεις του συγγραφέα και να πυκνώσουν τον λόγο
του με βάση συγκεκριμένο αριθμό λέξεων (περίπου 60-80). Σε κάθε περίπτωση,
πάντως, οφείλουν να οργανώσουν ένα κείμενο στο πλαίσιο της πληροφοριακής
περίληψης, παραφράζοντας τις κεντρικές πληροφορίες του αποσπάσματος και
αποδίδοντάς τες συνοπτικά (μονάδες 15).
2. Στο
δεύτερο θέμα (αποτελούμενο από τρία ερωτήματα, εκ των οποίων το ένα μπορεί να
επιμεριστεί σε δύο υπο-ερωτήματα) απαιτείται η κριτική προσέγγιση των κειμένων
αναφοράς της Νεοελληνικής Γλώσσας. ώστε οι μαθητές να συσχετίσουν, να
ερμηνεύσουν ή να αξιολογήσουν στοιχεία τους που αναφέρονται σε κειμενικούς δείκτες
και «φωτίζουν» πλευρές του περιεχόμενου, της δομής, της γλώσσας και του ύφους
τους. Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι δεν απαιτείται η «στείρα» χρήση
μεταγλωσσικών όρων (π.χ. τρόποι ανάπτυξης παραγράφων, είδη συλλογιστικής
πορείας κ.λπ.), αλλά να αποδειχθεί κειμενοκεντρικά πώς ο συγγραφέας επιχειρεί
να επιτύχει τον επικοινωνιακό του στόχο (μονάδες 40).
3. Το
τρίτο θέμα αφορά αποκλειστικά το κείμενο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και με
βάση αυτό οι μαθητές θα κληθούν, σε κείμενο 100-200 λέξεων, να σχολιάσουν-ερμηνεύσουν
το βασικό θέμα του λογοτεχνικού κειμένου, τεκμηριώνοντας, παράλληλα, τις
απόψεις τους με κειμενικούς δείκτες (μονάδες 15).
4. Το
τέταρτο θέμα είναι η παραγωγή λόγου, 300-400 λέξεων. Επί της ουσίας ζητείται
από τους μαθητές να αναπτύξουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους για θέματα που
προβάλλουν τα κείμενα αναφοράς, αξιοποιώντας δημιουργικά -και όχι αντιγράφοντας-
και σχετικές πληροφορίες που έχουν εντοπίσει σε αυτά (μονάδες 30).
(ΕΘΝΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗΣ-17/05/2020)
Δημοσίευση σχολίου