Με ένα πλέγμα νέων
προμηθειών και αναβαθμίσεων εν υπηρεσία μέσων, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα
πάρει συντριπτικό ποιοτικό πλεονέκτημα (formidable edge) έναντι της τουρκικής
στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, είναι η κεντρική ιδέα του άρθρου του που φέρει την υπογραφή του Paul Iddon, συντάκτη αμυντικών και αεροδιαστημικών θεμάτων
στον διαδικτυακό κόμβο του περιοδικού Forbes.
Το δημοσίευμα αναφέρεται
στις συζητήσεις που διεξάγονται ανάμεσα στις πολιτικές ηγεσίες και υπηρεσιακούς
παράγοντες των εκατέρωθεν υπουργείων Άμυνας Ελλάδας και Γαλλίας, με αντικείμενο
την ταχεία αμυντική ενίσχυση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς η απειλή από
την Τουρκία έχει λάβει πρωτόγνωρες διαστάσεις.
Ανάμεσα στα οπλικά
συστήματα που συζητούνται, κομβική θέση έχει και το γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος
Rafale, που με την εξαίρεση τη μειωμένη παρτηρησιμότητα (stealth) δεν έχει
τίποτα να ζηλέψει από τα αποκαλούμενα ως “αεροσκάφη πέμπτης γενιάς”. Το ίδιο χαρακτηρίζεται
ως 4.5 γενιάς.
Η ελληνική Πολεμική
Αεροπορία που ήδη αξιοποιεί επιχειρησιακά τα επίσης γαλλικά Mirage 2000-5 θέλει
να πάει στο επόμενο βήμα και οι πληροφορίες που διακινούνται από ελληνικά ΜΜΕ,
αναφέρουν -ανεπιβεβαίωτες προς το παρόν πληροφορίες- ότι Ελλάδα και Γαλλία
συμφώνησαν ήδη για την προμήθεια 18 Rafale.
Στο δημοσίευμα γίνεται
μνεία όμως και σε δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλο,
στις οποίες εξέφραζε την ελληνική πρόθεση για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό του
ελληνικού στόλου των μαχητικών αεροσκαφών, κάνοντας λόγο για την πρόθεση της
Ελλάδας να προμηθευθεί από τις ΗΠΑ 24 μαχητικά αεροσκάφη F-35 5ης γενιάς με
τεχνολογία Stealth, έναντι 3 δισεκ. δολαρίων, με σκοπό την έναρξη παραδόσεων
από το 2024.
Η απόκτηση των F-35 θα
χαρίσει στην Ελλάδα αεροπορική υπεροχή έναντι της Τουρκίας στο όχι και τόσο
μακρινό μέλλον, εκτίμηση που συμμερίζεται και ο Τούρκος δημοσιογράφος Haluk
Οzdalga, τονίζοντας ότι τέτοια προμήθεια θα μετατρέψει το Αιγαίο σε “ελληνική
λίμνη”, ανατρέποντας τις ισορροπίες σε Ανατολική Μεσόγειο, στην Κύπρο και τη
Μέση Ανατολή.
Η Ελλάδα που διαθέτει λίγο
περισσότερα από 150 F-16 (έναντι 245 της Τουρκίας), εκσυγχρονίζει 84 από τα
μαχητικά F-16 που διαθέτει στην έκδοση “V”, έπειτα από συμφωνία ύψους 1,5 δσεκ.
δολαρίων με την Lockheed Martin. Σύμφωνα
με την Lockheed Martin η Ελλάδα θα διαθέτει τότε, τα πλέον προηγμένα F-16 στην
Ευρώπη.
Η ολοκλήρωση του
προγράμματος εκσυγχρονισμού θα σηματοδοτήσει αναμφισβήτητο ελληνικό ποιοτικό
πλεονέκτημα έναντι του ποσοτικού της Τουρκίας, που αξιοποιεί επιχειρησιακά τις
εκδόσεις F-16, Block 30/40/ 50. Στο
δημοσίευμα προστίθεται ότι η Ελλάδα έχει συνάψει συμφωνίες και με γαλλικές
εταιρείες για την υποστήριξη του -μικρότερου σε μέγεθος- στόλου των μαχητικών
Mirage.
Την ίδια στιγμή, η Τουρκία
αντιμετωπίζει προβλήματα και με την προμήθεια νέων αεροσκαφών και τον
εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων. Οι ΗΠΑ απέβαλαν την Τουρκία από το πρόγραμμα του
F-35 λόγω της προμήθειας του ρωσικού συστήματος S-400 και δεν θα επανέλθει εάν
δεν “απαλλαγεί” από την παρουσία των S-400 στο έδαφός της, κάτι εξαιρετικά
απίθανο να συμβεί.
Ο συντάκτης του
δημοσιεύματος θεωρεί επιπρόσθετα ως απίθανο να ολοκληρώσει η Άγκυρα μέχρι το
2030 το πρόγραμμα του εγχώριου μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς TF-X της τουρκικής
TAI, επίσης με τεχνολογία stealth, αλλά ούτε να προμηθευτεί μαχητικά αεροσκάφη
5ης γενιάς από άλλες χώρες όπως η Ρωσία.
Δυσκολίες αντιμετωπίζει και
με τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου των F-16, καθώς αποκαλύφθηκε
πρόσφατα ότι το αμερικανικό Κογκρέσο έχει μπλοκάρει από το 2018 άτυπα συμφωνίες
της κατασκευάστριας Lockheed Martin με την Τουρκία, όπως αυτή για τον δομικό
εκσυγχρονισμό 35 F-16 Block 30. Την ίδια περίοδο, η Τουρκία ξεκίνησε να
αποθηκεύει ανταλλακτικά για τα F-16 αε κάθε τρόπο υπό το φόβο αμερικανικού
εμπάργκο λόγω των S-400.
Συνεπώς, καταλήγει ο
συντάκτης, για την Τουρκία μπορεί να προκύψει μια κατάσταση όπου θα καθίσταται
ολοένα και δυσχερέστερο να συντηρεί τα 4ης γενιάς αεροσκάφη της, τη στιγμή που
η Ελλάδα θα ολοκληρώνει επιτυχώς τον εκσυγχρονισμό του δικού της στόλου και θα
παραλαμβάνει πιο προηγμένα αεροσκάφη.
Εάν αυτό υλοποιηθεί, τότε η
τουρκική Αεροπορία θα υπολείπεται κατά πολύ της ελληνικής. Σε αυτή τη περίπτωση
θα καταστεί ολοένα και πιο δύσκολο για την Άγκυρα να “διευθετήσει”
στρατιωτικά τις διάφορες αντιδικίες με την
Ελλάδα για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών.
Δημοσίευση σχολίου